måndag 3 oktober 2011

Matte och Shadow gör framsteg...

Shadow har varit, och är till stor del fortfarande, en skygg katt. Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende med henne och en halv sekund att ge det en törn. Hon är nyfiken av naturen men vi som känner henne ser att hon kämpar för att våga sig fram när vi har besök. Hon är lättskrämd och på sin vakt. Men hon är också underbar. Hon har en vana att begära GOS. Man måste veta hur och var hon vill bli klappad och kliad. En vana som håller på att försvinna är att hon biter till för att markera att man gosat på fel sätt. När hon har fått nog med gos utdelar hon också ett tjuvnyp. Detta är också något som händer allt mer sällan. Nåväl, nu ska jag väl komma till saken... Varje kväll när jag gått och lagt mig kommer Shadow och SKA gosa. I veckor har jag börjat lyfta lite på täcket. Jag har ju märkt hur Shadow spanat in Doris beteende. Shadow har aldrig vågat sig in under täcket. Men igår kväll/natt hände det... Hon kom upp till mig för gos. Jag kliade på de rätta ställena och höll upp täcket, pratade lugnande med henne och hon föll ihop som en liten boll och försvann in under täcket. Där låg hon ett par minuter och visade kärlek och tillit... Sedan gick hon iväg ut i lägenheten för lite nattliga äventyr, mitt lilla hjärta.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig upplevelse! <3 Kurr och burr.

    SvaraRadera
  2. Mysiga Shadow. har dock inget minne av att hon tjuv nöps.

    SvaraRadera